- Termin: 1-2.03.2022
- Czas trwania: 2x6 godzin
- Godziny: 9:00-15:00
- Forma: online
- Narzędzie: MS Teams
- Przerwy: 3x20 minut
Uczestnicy kursu wybierają jeden z tematów modułu 4. Do wyboru jest: Mapowanie procesów usługowych lub Mapowanie procesów produkcyjnych.
Mapowanie procesów usługowych - Opis modułu
Moduł w sposób praktyczny prezentujący metodę mapowania procesów usługowych, administracyjnych i biurowych:
- Wyzwania w procesie mapowania. Jak zespoły zdalne mogą mapować procesy w środowisku pracy rozproszonej?
- Zanim rozpocznie się mapowanie. Na czym polega właściwe przygotowanie do mapowania i jak to wykonać prawidłowo?
- Dobry zespół mapujący. Kogo i czego będziemy potrzebować w naszym zespole mapującym?
- Proces i jego warianty. Jak uniknąć skupienia się na analizie niewłaściwego przebiegu procesu?
- Monitorowanie postępu prac w zespole rozproszony. Jak reagować na problemy, gdy nie można „iść i zobaczyć”?
- Podstawa to dobra informacja. Jak, od kogo i gdzie poszukiwać danych opisujących analizowany proces?
- Krok po kroku: mapa stanu obecnego. Co zrobić aby jeden obraz mapy był więcej warty niż 1000 słów?
- Zakłócenia w procesie. Ile wartości jest w naszym procesie oraz jakie marnotrawstwa w nim występują?
- Mapa stanu przyszłego i plan działania. Jak to zrobić i która drogę wybrać?
Jakie poznasz narzędzia?
- Makigami
- Sipoc
- 6-3-5 metoda generowania pomysłów
- Matryca priorytetów
- Checklisty etapowe mapowania
- Diagram Ishikawa
- 5WHY
Co zyskasz?
- Udoskonalisz umiejętności opisu stanu istniejącego pracując w zespole zdalnym i rozproszonym
- Uzyskasz szersze spojrzenie na procesy w firmie, dzięki pracy w zespole rozproszonym
- Poprawisz zdolność identyfikacji czynności, tworzących wartość oraz będących marnotrawstwem
- Pogłębisz swoje umiejętności tworzenia e-mapy stanu przyszłego
Mapowanie procesów produkcyjnych - Opis modułu
Moduł pozwalający na zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie budowy mapy procesu w środowisku produkcyjnym, jako praktycznej metody diagnozy stanu obecnego organizacji:
- Diagnoza organizacji i jej procesów. Gdzie jesteśmy jako organizacja i jak to zmierzymy?
- Osiągnięcie sukcesu, czyli dlaczego proces mapowania może się nie udać. Kiedy i kto bierze udział w analizowanym procesie i jakie działania wykonuje oraz jakich informacji potrzebuje?
- Budowa mapy procesu krok po kroku. Jak przebiegają poszczególne etapy procesu mapowania, począwszy od klienta procesu poprzez przepływ materiału i informacji, pomiar procesu aż po jego ocenę?
- Zakłócenia występujące w procesie. Jakiego rodzaju marnotrawstwa napotykamy w procesie i skąd wiemy, że mamy problem?
- Listy kontrolne dobrej mapy procesu. Dlaczego i gdzie należy stosować listy kontrolne na mapach procesu?
- Lista wyzwań do pokonania podczas mapowania procesu. Co mamy zrobić? Kto ma to zrobić? Jak mamy to zrobić?
- Plan działania. Skąd będziemy wiedzieli, że zaplanowane działania zostały wykonane?
- Budowa standardu realizacji procesu z wykorzystaniem mapy procesu. Jak wykorzystywać mapę procesu w doskonaleniu i standaryzacji procesów?
Jakie poznasz narzędzia?
- Mapa procesu produkcyjnego
- Layout przepływu
- Listy kontrolne
- Model Kano
Co zyskasz?
- Weźmiesz udział w procesie budowy mapy procesu stanu istniejącego w środowisku produkcyjnym
- Nauczysz się, jak pracować z listami kontrolnymi podczas procesu mapowania
- Zdobędziesz umiejętność diagnozowania potencjalnych problemów na mapie procesu
- Wypracujesz kryteria oceny skuteczności swojej pracy